rugpijn zwangerschap

Wat te doen als je last hebt van rugpijn tijdens de zwangerschap?

Zwangere vrouwen hebben meer kans op rugpijn, vooral in de onderrug. Ondanks het feit dat rugpijn een veelvoorkomend symptoom is van zwangerschap, is het buitengewoon oncomfortabel en moeilijk te behandelen. De oorzaak ligt in het groeiende gewicht van de buik en de veranderde lichaamshouding. Je wordt steeds meer geneigd om je schouders te verplaatsen en met een holle rug te lopen. Dit zorgt voor een aanzienlijke belasting van uw rugspieren.

Bovendien, als uw hormoonspiegels fluctueren, worden de ligamenten die uw bekken omringen zachter en flexibeler. Dit is essentieel om je voor te bereiden op de bevalling van je baby. Dit heeft echter wel tot gevolg dat uw bekken instabiel wordt, wat rugpijn tot gevolg heeft. En dit is in feite het bekende geval van bekkeninstabiliteit.

Lage rugklachten tijdens de vroege zwangerschap worden veroorzaakt door het hormoon ‘progesteron’.

Gelukkig kun je deze vervelende rugpijn tijdens de zwangerschap in je eentje genezen of zelfs voorkomen. We delen enkele nuttige ideeën om rugpijn tijdens de zwangerschap te voorkomen.

Rugbelastende handelingen

Dagelijkse handelingen zoals bukken om dingen van de vloer op te rapen, sokken en schoenen aandoen, de vaatwasser in- en uitladen, gaan zitten en weer opstaan, langdurig in dezelfde houding zitten en in- en uitstappen bed kan allemaal bijdragen aan de belasting van uw rug.

De voorgaande gevallen zijn op zichzelf niet gevaarlijk, als ze op de juiste manier worden uitgevoerd. De meest voorkomende fout, en ook de meest vermoeiende, is dat mensen vaak van achteren werken. Pak bijvoorbeeld iets van de vloer zonder je knieën te buigen. Dit kan leiden tot verergering van ongemak in de middenrug tijdens de zwangerschap, evenals lage en hoge rugpijn. Fundamenteel vanuit uw rug werken zal steevast leiden tot rugklachten, zowel tijdens als na de zwangerschap.

Wat helpt bij het voorkomen van rugpijn tijdens de zwangerschap?

We hebben drie ideeën verzameld om u te helpen rugpijn tijdens de zwangerschap te voorkomen:

Neem een ​​warm bad.

Een warm bad of een warmwaterkruik kan ook helpen bij het verlichten van rugklachten.

Profiteer van een massage

Als je rugklachten hebt, is een goede massage heilzaam. Het kan niet alleen verlichting brengen, maar het is ook goed voor je lichaam en geest. Daar moet je zeker een keer van profiteren!

Doe een buikband om.

Veel vrouwen vinden verlichting van rugpijn tijdens de zwangerschap door het dragen van een buikband. Vooral lage rugpijn tijdens de zwangerschap, evenals maag- en bekkenpijn. Bovendien kan een zwangerschapsondersteunende broek of panty gunstig zijn. U kunt hierbij terecht bij uw verloskundige.

Suggesties om rugklachten tijdens de zwangerschap te voorkomen

Natuurlijk heeft het de voorkeur om rugpijn tijdens de zwangerschap te vermijden. We hebben ook enkele suggesties voor u. Deze suggesties gelden ook na de bevalling. Je bent dan zo bezig met het kind, dat je af en toe vergeet dat je ook voor jezelf moet zorgen.

Houding

Het eerste wat we aanbieden is om bewust te zijn van je houding. Blijf je bewust van je houding terwijl je zit, staat en beweegt. Een juiste houding wordt gedefinieerd als het hebben van uw nek en rug in een rechte lijn. Vermijd bovendien dat u een holle rug trekt en houd uw knieën uit het slot.

Op jouw zij, slaap

Slaap je graag op je zij? Door vervolgens een kussen tussen uw benen te leggen, kunt u tijdens de zwangerschap lage rugpijn helpen verminderen. Als gevolg hiervan wordt uw wervelkolom rechtgetrokken en zorgt het ook voor pijnverlichting als u momenteel rugklachten heeft. Ook als je overdag gaat liggen om uit te rusten, is dit de gezondste houding voor je rug tijdens de zwangerschap om rugpijn te voorkomen.

sta op uit je bed

Op de juiste manier uit bed komen tijdens de zwangerschap helpt rugpijn te voorkomen. Om te beginnen, rol je op je zij, buig je je knieën en gebruik je je armen om je romp op te tillen. Laat je benen even over de rand bungelen en sta dan zachtjes op.

Zorg voor een actieve levensstijl.

Regelmatig sporten kan rugpijn tijdens de zwangerschap helpen voorkomen. Je hoeft niet meteen een marathon te lopen, maar regelmatige wandelingen, yogabeoefening of een paar baantjes in het zwembad helpen je lichaam gezond en soepel te houden. Deze tip is zowel toepasbaar tijdens als na de zwangerschap.

Trek een paar comfortabele sneakers aan.

Draag bovendien altijd stevige, comfortabele schoenen. Liefst plat of met een klein hakje. Vermijd het dragen van hoge hakken; ze zijn zeer schadelijk voor je rug. Bewaar je mooie hoge stelten voor als de baby wordt geboren.

Vermijd het tillen van zware voorwerpen.

De meeste mensen ervaren rugpijn bij het tillen, of ze nu zwanger zijn of niet. Dit komt doordat we regelmatig verkeerd tillen. Buig altijd uw knieën wanneer u een voorwerp optilt en houd uw rug recht. Vermijd het tillen van iets dat extreem zwaar is; laat dat maar aan de aanstaande vader over.

Bron artikel over rugpijn zwangerschap is het bedrijf Cryless. Cryless heeft oplossingen voor zwangerschap, baby´s, vaders en moeders

Nieuwste Design blogs