Ferrari ontwerpt geschiedenis – de top 10 luxe auto’s van de afgelopen 10 jaar

Al meer dan 10 decennia ontwerpt Ferrari de hoogste kwaliteit auto’s ter wereld en produceert. Hun innovatieve ontwerpen worden de hele wereld herkend en hebben het bedrijf een plaats in de geschiedenis van het ontwerp van de auto verdiend. Dit geldt vooral voor de F12BERLINETTA, die talloze racevenementen heeft gewonnen. In de Verenigde Staten is het bedrijf een belangrijke speler in de Formule One en Le Mans Racing-serie. Het bedrijf biedt ook verschillende andere prestatiepakketten.

In de jaren tachtig introduceerde Ferrari de testarossa, een iconisch model dat het posterkind voor het bedrijf werd. Zijn op het midden gemonteerde natuurlijk gezaten V12 was de meest krachtige productieauto-motor die op dat moment beschikbaar is. De dramatische zijranken van PininFarinas-lichaam moderniseerde de wigvorm van het tijdperk. Vandaag zijn Ferrari-auto’s verzamelartikelen en een symbool van luxe en kracht.

De California 30 is het nieuwste voorbeeld van het mengen van verschillende ontwerpen. In tegenstelling tot zijn voorganger, had de EC een vergelijkbare vorm voor de 512BB. De twee modellen deelden een soortgelijke capuchon en koplampen. De EG had ook dezelfde 4,5-liter V-8-motor als de 458 Italia. De vermogen van de SP12S was 570 pk en 398 pond-voet van het koppel. Clapton kocht de EC voor $ 4 miljoen en gebruikt het nog steeds.

De Mondial werd voor het eerst geïntroduceerd in 1983 als een converteerbare en heeft een butress-ontwerp. De populariteit van de Mondials wordt dankzij de styling omhooggeschoten. In 1985 lanceerde het merk de Mondial 3.2, die op het moment de krachtigste auto van het bedrijf was. De beroerte en de boring werden verhoogd tot 3,2 liter en de 3,5-liter motor is bijgewerkt. Het ontving ook een grote interieur make-over.

De F40 is het toppunt van de Ferrari-line-up. De auto is gebouwd voor het 40-jarig jubileum van het bedrijf. Het heeft een motor van 4,0 liter en werd gemaakt met een aluminium lichaam voor weg en racen. De vroegste modellen hadden vierwielige schijfremmen. De auto’s waren ook uitgerust met optionele stuurbekrachtiging en airconditioning. De F40 was ook de eerste die als een toerwagen op de markt wordt gebracht.

De 512 was een vierzitter met een flat-twin-cilindermotor. Het was de eerste Ferrari om een droge sump smeersysteem en een nieuwe achtervering te gebruiken. De 512 heeft de 365 GTB / 4 vervangen. De 365 was het laatste model dat door Ferrari wordt geproduceerd. Dit was een indrukwekkende auto en een enorme stap voor het bedrijf. Er zijn veel andere geweldige modellen die sindsdien uitkomen, maar voorlopig blijft het de duurste.

In de afgelopen jaren is de Ferrari FXX een enorme hit geweest. Het ontwerp weerspiegelt de FF. Het is gebaseerd op de FF en maakt gebruik van een VIER-MOTOR-motor. De 330 amerika was de tweede poging van het bedrijf bij het bouwen van een Grand Tourer met vier stoelen. Hoewel de 330 Amerika kritiek ontving voor zijn dubbele koplampen, werd de auto’s omkeerbaar Dual Headlight-ontwerp uiteindelijk laten vallen en is de FFX FFX verkocht.

In 1995 lanceerde Ferrari de GTS, een sportieve versie van de F355-familie. Ontwikkeld door Pininfarina, was de GTS de enige Ferrari met een afneembaar targa-stijl dak. De spin was het eerste model dat een elektronische aandrijflijn heeft en werd gedurende meer dan 1800 uur in windtunnels getest. In 2009 begon het merk op maat gemaakte eenmalige modellen voor de superrijke.

De Ferrari 365 GTC / 4 maakte zijn debuut bij de Motor Show van 1971 Genève. Het was niet bedoeld om de 365 GT2 + 2 te vervangen, maar om een meer praktische 2-seat coupe te creëren. De rigeuren van de 365 GTC / 4 waren nog steeds duidelijk, maar het lichaam van 330s was in wezen hetzelfde als de nieuwste auto. De GTC-4 had echter een Single-Plug V12-motor en werd gecategoriseerd als een weggangende Grand Touring (GT).

De Ferrari 360 is ontworpen met de spin in gedachten en het dak werd uit de coupe verwijderd. Dit verlaagde de torsiestijfheid van de coupe, maar het had kracht in andere gebieden. De dorpels en de voorste vloerpan werden verstijfd, het frame van de voorruit werd opnieuw ontworpen en de ontwerper omvat rolbalken om de aerodynamica van de auto’s te verbeteren. De resulterende auto’s waren een iconisch pictogram in de geschiedenis van auto-ontwerp.

Nieuwste Design blogs